Vad är hälsa?

Enligt världshälsoorganisationen WHO är definitionen av hälsa:
” Hälsa är ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande och inte enbart avsaknad av sjukdom eller funktionshinder.”
Definitionen har kommit att bli den vanligaste beskrivningen av optimal hälsa, men vem har då hälsa och hur uppnår man optimal hälsa? Ja, vem som har hälsa eller inte kan man nog bara själv avgöra för ingen annan förutom du själv kan avgöra hur du mår.

Vad är må bra hormon?

Tittar man till det psykiska välbefinnandet finns det mycket man kan göra själv för att må bättre. Det finns ett hormon som är kopplat till  välmående; Oxytocin. Oxytocin transporteras i blodet och påverkar samma delar av hjärnan som dopamin och adrenalin gör men skillnaden är att istället för att få den kick som adrenalin kan ge, vid t.ex. hot, så gör oxytocinet att du blir lugnare och mer harmonisk. Det framkallar välbefinnande helt enkelt.

För att frisätta hormonet behöver du egentligen bara sova, men det frisätts också genom t.ex. beröring (massage, smekningar etc.), värme (solen en härlig dag), när man är mätt och belåten, när man gosar med sitt husdjur, kramas mm. Genom att frisätta hormonet motverkar man stress som blivit en allt vanligare folksjukdom.Stress

Tystnad…

Ett sätt att minska stressen är helt enkelt genom att låta hjärnan få vara i fred. Ja, det låter kanske enkelt men idag påverkas vi oavbrutet av intryck som ligger och ”mullrar” i bakgrunden. Saker som kräver vår uppmärksamhet oavsett om vi är medvetna om det eller inte, som urladdar hjärnans kapacitet. Bilar, surrandet från en dator, musik, en radio som står på i bakgrunden, TV’n, folk som pratar… Det är aldrig tyst. Ofta sitter man med näsan i mobilen och surfar på Facebook, twitter, spelar ett dataspel, kör bil, pratar i telefon… Många kan inte somna om de inte har musik på i bakgrunden eller har på TV’n.
Undra på att stressen ökar!

Herr och fru Kaplan är ett par som forskat kring detta och de delar upp vår uppmärksamhet i två delar: Riktad- och Spontan uppmärksamhet. ”Bullret” är exempel på den riktade uppmärksamhet som kräver vår uppmärksamhet och som tvingar hjärnan till att vara alert. Den spontana uppmärksamheten är den då hjärnan får en paus, trots att den arbetar.  När du sover så har du visserligen en paus, men idag när informationsflödet är så oändligt så räcker inte det. Man behöver kompensera i samma proportioner som ”bullret” man utsätts för.

Hur ökar man då sitt  må bra hormon?

Ett sätt att hitta en paus är att göra något som man älskar att göra, s.k. spontan uppmärksamhet. En syssla där man ”förlorar tid och rum”, något man blir helt uppslukad av alltså. Det kan vara en hobby eller annat som man älskar att göra. Man kan också ”förlora” sig i ett objekt, t.ex. titta på hur myrorna springer kors och tvärs i en myrstack. Iaktta fåglarna utanför ditt fönster, titta på regnets droppar eller havets vågor, meditera och då gärna mindfulness. Även en stund i naturen gör underverk, men det räcker inte att du tar en promenad om tjattret fortsätter i ditt huvud, det måste bli stunder av tystnad. I dessa stunder så laddar hjärnan och hämtar energi istället för att dräneras och tömmas på energi, med minskad stress som följd.

Just det gröna i skogen ha sitt eget kapitel för vårt välmående. Man har funnit att så lite som en naturbild på en sjukhusvägg hade en påskyndande effekt på tillfrisknandet och personer som hade utsikt över grönskande träd eller en park från sjukhusfönstret tillbringade kortare tid på sjukhuset än de som hade utsikt över en vägg eller en annan byggnad utan grönska i sikte.

Löjligt lite som krävs…

Ja, det är egentligen löjligt så lite vi behöver göra för att hämta andan och ladda kroppen och hjärnan med lite positiv energi, och ändå är det få som tar sig tid att göra det. Kanske ska man, nästa gång man känner att stressen och adrenalinet ökar i kroppen, dra i handbromsen, öppna bildörren och titta på den första bästa stenen, myran, fågeln, lövet, solen eller molnet som sakta drar förbi och bara stanna till en stund och ta ett djupt andetag – även om stunden blir aldrig så kort.
För litegrann är ju bättre än ingenting – eller?


Källor:

http://www.who.int/about/definition/en/print.html

Gunilla Nilsson 2010, Trädgårdsterapi.

Marie Pell 2012, Teorier om mental återhämtning – Kaplan, Ulrich och Grahn.

Kaplan & Kaplan 1989, The experience of nature, a psychological perspective.

Öka ditt ”må bra hormon”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *