Vår examensuppsats om Mindfulness

Efter lååååång väntan blev vår examensuppsats granskad och godkänd. Himmel vilken tid det tog!! 

Vi (jag och Katja von Bahr) valde att göra en litteraturstudie i syfte att undersöka om forskning visar ifall mindfulness kan påverka barn- och ungdomars välbefinnande. Du kan läsa ett utdrag nedan och vill du läsa hela så klicka på bilden eller någon av länkarna. 

Mindfulness på skolschemat 

Stress hos barn och ungdomar är ett växande problem i samhället och kan omfatta en känsla av tomhet, vilsenhet och depression. Forskning visar att mindfulness leder till minskad stress och ökat välbefinnande, därför kan skolan vara ett fördelaktigt forum för mindfulness. Intresset för mindfulness och dess gynsamma inverkan på individen har ökat under senare år.

Mindfulness är en meditationsform där man bl.a. fokuserar på andningen och specifika objekt. Forskning har främst utförts på vuxna men studier på barn och ungdomar har under senare år ökat, med positiva resultat.

Syftet med den här studien är att undersöka om det finns forskning som visar om mindfulness kan användas som verktyg för att förebygga eller minska stress bland unga elever samt om mindfulness kan bidra till att förbättra studieresultaten i skolan. Studien har genomförts som en allmän litteraturstudie. Urvalet i studien var barn och ungdomar i åldern 8-21 år och utgångspunkten var skolan som arena.

Många deltagare visade sig föredra aktiva mindfulnessövningar som mindful eating och mindful walking mer än stillasittande övningar. Merparten av deltagarna var positivt inställda till att fortsätta på egen hand efter programmet. Resultatet visar positiva resultat, dock fanns ett överraskande resultat i form av höjda kortisolhalter hos en deltagargrupp. 

Hela uppsatsen kan du läsa genom att klicka på bilden. 

 

B-uppsats-gitte-liljekvist-katja-von-bahr

Mindfulness – vår Examen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *